Mètode Científic

Feu un esquema dels diferents passos que hem de fer per aplicar el mètode científic després de donar la teva definició del mètode científic: Per aplicar el mètode científic fem servir 8 passos:
 

Exercici 2: inventat un Disseny Experimental 

 

Un pagès del Priorat vol saber perquè quan arriba l’època de la collita de raïm mai li creix, i mai en te. Aleshores contracta un grup de especialistes i li fan diverses proves.

 

Observacions: el raïm no creix

 

Pregunta: Per què els raïms no creixen?

 

 Hipòtesis 1: potser que necessiten mes aigua per creixer, i que s’han de regar més.

 

Hipòtesis 2: Potser el terreny no es l'edequat.

 

Hipòtesis 3: no te suficient llum 

 

 Experiment: Per començar l’experiment, necessitem dues superfícies de terreny petites (li demanem al ajuntament una hectàrea i mitja per poder-lo dur a terme). A mitja hectàrea afegim la terra i la quantitat d’aigua que el pagès regava el seu raïm, i a la segona mitja hectàrea  no possem la mateixa terra el regem cada cop que notem que la terra està seca , possem una especialitzada. Però tots dos tests tindran la mateixa temperatura i les mateixes hores de llum

I a la tercera mitja hectàrea posem una hivernacle on es pot tapar i on estran unes hores del dia a la llum i unes altres no fent que rebi menys llum que les altres dos hectàreas. Un cop fet tot això, només cal observar els raïms.

 

Variable dependent: es el raïm.

Variable independent: son l’aigua, la terra i la llum.

 

 

Variable controlada: la quantitat d’aigua que li reguemcada dia, que totes tres superfícies tinguin la mateixa quantita de llavors, les mateixes hores de llum,…; fent que només canvii les hores de llum de la tercera hectàrea  i l'aigua que posem a la segona hacterea que es la que fiquem quan veiem que la terra està seca o necessita aigua.

 

 Per demostrar  si realment l’experiment que em dit a terme a donat fruit, hem de tenir el control, que en aquest cas és el primer test de raïm. Si el primer test es troba igual que el del Priorat, però en l’altre, les llavors del raïm han germinat amb tota normalitat, vol dir que va ser produït per la quantitat d’aigua i la terra, i el de la llum no creixen, vol dir que la hipòtesis podria ser certa.

 

Per assegurar-nos que ha estat degut a la nostra hipòtesis, hem de tornar a fer el experiment, tantes vegades com creiem.

 

Tornem a fer una altra experiment, i així veiem si  la nostra hipòtesis es correcte o no.

 

Quan acabem de fer la ultima prova podrem posar la conclusió final i l'informe mentrestant no.

 

 

2.2 passa a un company el teu disseny experimental i que ell et passi el seu i aplica el mètode cièntific

 

 

 En el parc municipal del poble de Rupit i Pruit, els veïns han detectat que els rosers tenen les fulles podrides i les flors no són de color vermell i, tot hi ser primavera, no surten amb tanta abundància. Aquestes malformacions van começar a incrementar-se fa ja 6 setmanes. Analitzant possibles causes, fa aproximadament un mes i mig, va haver-hi una pluja àcida.

Desprès de fer una observació i adornar-nos que hi trobem diverses malformacions, ens fem la pregunta del per què. 

 

Observacions:

Les fulles del Roser no creixen o creixen podrides

Fa un mes i mig va haver-hi una pluja àcida 

 

Problema: perque les roses no creixen amb bones condicons i tenen malformacions?

 

Hipòtesis 1: la culpable de que les roses no creixin en bones condicions pot ser la pluja àcida.

Hipòtesis 2: o els culpables de que les roses no creixin bé poden ser els veïns del poble per que no tenen suficient llum o suficient aigua.

 

Dissenyem un experiment per resoldre el problema. Per a dur a terme l'experiment disposem de tres roses.

 

A les dues roses les reguem, tenen la mateixa llum, ens assegurem que les dues tenen el mateix.

Un cop fem això un dia cualsevol agafem una Rosa i amb el següent material simulen una pluja àcida.

 

Com que no tenim molt de pressupost fem un disseny de pluja àcida tradicional.

El material es el següent:

En aquests disseny tradicional, es col·loca un vas petit de dissolució de metabisulfit sòdic dins d’una bossa de plàstic. Dins de la mateixa bossa es col·loquen la rosa i una càpsula de Petri amb llavors de diferents tipus... Amb això obtindrem el resultat de la pluja àcida 

 

La Variable independent: es la pluja àcida.

La Variable dependent: es el Roser, ja que el Roser depen de la pluja àcida si creix o no.

 

Variable controlada: es  les mateixes hores de llum al dia, la mateixa quantitat d’aigua que li posem cada dia sigui igual per cada roser, que tots tres tinguessin el mateix tamany.. Però l,únic que canvia es el disseny tradicional que em utilitzat per fer la pluja àcida.

 

Per saber si realment l’experiment funciona, hem de deixar que passin un mes i mig, i hem de tenir el control que en aquest cas és el tercer roser. Si el tercer roser es troba amb bones condicions, però els altres dos estan podrits i igual que els del municipi, vol dir que ha estat produït per la pluja àcida.

 

Per assegurar-nos que ha estat per la pluja àcida, hem de rèplicar el experiment, tantes vegades com creiem. En el nostre cas el tornaríem a fer uncops més.

 

Tornem a fer una altre observacio en la cual veuríem si la nostre hipòtesis es certa o no.

 

I per últim fem els resultats finals i fem l'informe i el publiquem.

3.Quins són les altres maneres, diferents del mètode científic, per justificar una observació ? Posa dos exemples 

Per poder justificar una obervaciól hi pot haver dos maneres, la primera es llavors de fer les teves 

observacions, agafes les hipòtesis de un altre company i intentes trobar algun error ( que no sempre pot funcionar) o be es pot fer servir una teoria, aquesta teoria es basa en el teu  coneixement, tu observes i amb els teus coneixement i amb la teva intel·ligència arribes a una conclusió, i aquesta conclusió es el teu coneixement iel teu coneixement es la teva resposta.


El Blanco de la Mirada